24 mei Kameleon kunstenaars?
Inderdaad. Zo zie ik grafische mensen. Beter nog “grafische ontwerpers”. Ik, wij, zij maken iets voornamelijk voor het op het platte vlak en dan komt het; niet voor zichzelf, niet voor de klant. Maar voor de klanten van de klant. Snap je hem nog? Daar moet de vormgever zich op focussen. Dat is het waar het uiteindelijk voor ontworpen en gemaakt wordt. Smaak van de vormgever of die van de klant is dus niet aan de orde. Dat dat lastig is weten we allemaal maar is wel van groot belang.
Om eerlijk te zijn gebeurt het maar zelden dat je de volledige vrijheid krijgt en het vertrouwen van de klant dat wat je maakt ook het juiste is. Maar soms krijg je met een klant te maken die vanaf het begin je alle ruimte geeft. Zoals bij Ankan van Yoga Kumar.
Yoga Kumar is een traditionele Indische yoga school in Eindhoven. De aanstekelijke gesprekken vooraf gaf mij heel veel inspiratie en enthousiasme. Vooral omdat yoga je zoveel kan bieden. En ik had het idee dat heel Nederland hier nog helemaal niets van af wist! Op diegene na natuurlijk.
Mijn doel was de uitstraling laagdrempelig en geschikt voor de nuchtere Nederlander te houden. Mijn focus ligt bij een gezonder lichaam en geest. Meer een clinical health benadering dan traditionele school uit India. Daarom ben ik weggebleven van alle stereotype vormen. Ik heb het gezocht in de energie die het je geeft en waar de focus ligt in bepaalde poses. De grootte van de cirkel geeft de energie aan, de kleur de vaste plaats en zo kun je dus herleiden hoe de pose moet zijn en waar je op moet focussen.
Dit is slechts een voorbeeld van hoe kan gaan. Soms, vaker dan wenselijk, moet je toch iets maken waar je niet honderd procent achter staat. Het enigste wat je kan doen is het beargumenteren waarom wel of niet en als dat niet lukt, gewoon slikken. We moeten immers allemaal verder. Vandaar dat ik overtuigd zijn dat we Kameleon kunstenaars zijn. Kunstenaar voor de klant-klant, voor de klant en soms voor jezelf.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.